Friday, March 23, 2012

Mensyuarat Boleh Menyebabkan IQ Rendah dan Mati Otak


Patutla ramai yang tak sukakan mesyuarat yer.....ada sebab yang kita tak tahu , asal sebut pasal mesyuarat mula boring jer...tapi kalau Dating pantang sebut...senyum lebar masing-masing..

Jom Baca artikel kat bawah tu aku dah tolong terjemahkan dah.. 
 tq  google translate nak suruh baca saja kalau letak English kang cakap tak paham pulak hehehe.....

LONDON: Berapa kerapkah anda menghadiri mesyuarat di tempat kerja anda? Jika penyelidikan ini boleh dipercayai, mesyuarat boleh membuat anda mati otak dan melemahkan keupayaan anda untuk berfikir bagi diri sendiri.

Satu pasukan di Institut 
Penyelidikan CrilionVirginia Tech di  Amerika Syarikat mendapati bahawa prestasi mereka dalam ujian IQ selepas mesyuarat adalah jauh lebih rendah berbanding mereka yang diberi pilihan untuk membuat keputusan sendiri.

Dan wanita lebih cenderung untuk melakukan lebih teruk berbanding lelaki, mendapati kajian yang diterbitkan dalam jurnal Philosophical Transactions Royal Society B.

"Anda boleh berjenaka tentang bagaimana mesyuarat jawatankuasa membuat anda berasa otak mati, tetapi penemuan kami menunjukkan bahawa mesyarat juga boleh menyebabkan anda mati otak juga," Read Montague, yang mengetuai kajian itu, dipetik sebagai berkata oleh akhbar The Daily Telegraph.

"Kami bermula dengan individu yang telah dipadankan untuk IQ mereka. Namun apabila kita meletakkan mereka dalam kumpulan kecil, tentukan kedudukan prestasi mereka berdasarkan tugas kognitif berbanding rakan-rakan mereka, dan maklumkan kedudukan kepada mereka, kita lihat penurunan yang  dramatik  keupayaan
beberapa subjek kajian untuk menyelesaikan masalah, "kata Montague.


p/s: Masalahnya meeting tu penting..kalau tak buat kejer tak jalan pulak...mmmm camna yer..

0 comments:

Post a Comment