Sunday, April 8, 2012

Projek Bumi Hijau

Salam,

Hari ni bangun awal dari kebiasaan, aku ngan member ada  misi khas, 3R reduce,reuse,recycle sebagai menyokong program Jom Kitar Semula....:)

Dah banyak sangat kertas dan botol kat rumah yang dikumpul,member rumah aku ni memang boleh di katogerikan sebagai aktivis alam sekitar....:)  aku menyokong jer...

Penuh kereta dengan barang recycle ni susah jugak nak cari tempat kitar semula, mula ingat nak hantar dekat area Seri Kembangan tapi pusat kitar semula tu terbiar siap orang longgokkan barang recycle dah jadi macam rumah sampah plak...terus ubah tempat pergi tempat kitar semula area Seri Serdang belakang UPM.


Gigih member aku...:)

Kalau kita hantar ke Pusat kitar semula  ada yang berbayar ada jugak yang tak, memang tak dapat duit tapi sekurang-kurangnya kita menyumbang kearah pemuliharaan alam kan.aku sebenarnya cari jugak tempat yang dapat duit ni...tapi cari tak jumpa plak hahah... tapi kalau betul-betul nak dapat benefit,rewards dari recyclable items ni boleh pergi hantar dekat tempat yang memang ambil barang dan kita dibayar siap ada yang boleh dapat point lagi.


Boleh tengok website ni

dimana setiap barang yang kita hantar kitar tu boleh dapat point dan point bole ditukar dengan barang macam tv,sonypalystation,ipod,voucher n macam-macam lagi.
Lagi best siap sediakan perkhidmatan  kutipan pintu ke pintu dan menerima hampir semua jenis barang kitar semula.

"Little effort has a powerful impact on the environment"


p/s:Banyak barang boleh recycle nak atau tak  jer.... :)

7 comments:

..cik hana.. said...

nak kumpul tu rajin tapi nak mengantor kat pusat kitar semula tu je yang kurang rajin sikit sebab x taw kat mana :)

Zullism said...

bagus2 :)usaha dah ada cik yana kena tambah lagi nak menghantar tu heheh

Cik Puan Syeeda said...

ooo cmtu eyhh projek bumi hijau cikgu2.. klu dlm pertanian, projek bumi hijau kitorang tanam sayur kat opis.. nnt dpt hasil, leh tuai.. pastu bwk balik masak sayur kt umah..

Ati Masrif said...

salam zul,

lama tertinggal n3 zul ni :)
kak ati pun kejap ada kejap tak ada juga..hik3

tu lah masalah nya tmpt kitar semula
ni takada yg kerap di buat hanyalah buku2
dan paper saja

Zullism said...

kak ati saya pun time ada idea nk blog masuk bt entry hehe...:)

Cik Ina Do Do Cheng said...

pada cik ina kalau dorang tak bayar pun tak pe kan janji alam sekitar kita terpelihara. cik ina puji sikap cikgu zul ngan member yang menyokong program kitar semula.Tima kasih : )

Akulah.com said...

best la.. hehe... guna kotak2 semua

Post a Comment