Sunday, April 18, 2010

Berkebun



Kalau di kampung ni dulu suka n
ak tanam-tanam pokok ...dulu selalu tanam sayur kat tanah tepi umah....

la ni dekat umah kat Cahay
a Permai ni.mmmm...rindu dengan tanah yang luas kat kampung tu...memang dari kecik lagi aku dah ditanamkan dengan jiwa petani bercucuk tanam hahahah...kalau time cuti sekolah time umo 10-12 tahun dulu mak aku mesti antar balik kampung kena tolong tokwan kejer kat kebun.
Kalau cuti sebulan tu s
ebulan larr kat kampung.Sebabtu larr sampai la ni kulit aku gelap sebab kesan sunburn zaman 80an tak hilang-hilang...tapi best lepas abis tolong tokwan mesti dapat 10 ke 20 ringgit...time tu memang best..tanam tembikai larrr...tarik semai padi la....bersih kebun getah larrr...sebab tu kot aku rasa sampai skang jiwa petani tu masih ada hahah..

Hmmmm...disebabkan semangat nak berkebun cucuk tanam ni...walaupun takdak tanah aku tetap dengan gigih nak jugak tanam apa-apa kat Rumah Cahaya permai ni...Tak kira... nak jugak tanam apa-apa pun...

Cuba tengok...hahahah

Mula-mula pegi beli 2 bag tanah kat sebelah pasar borong sebelah umah...
satu beg RM2 beli isi dalam bekas pokok tu RM15....

Tak puas hati beli bekas tak cukup...muahahah mujur ada
bekas botol air 5.5liter terpaka
i aku kutip kat tempat kejer potong jer bawah botol
tu ni haa...

jadi bekas pokok...(aku tanam pokok pegaga)terdesak-terdesak nak makan ulam...cabut jer....heheh


4 comments:

Amirah said...

tetiba jer ckgu psl berkebun nie !

zullism said...

yerla...hijaukan bumi

Anonymous said...

sayur sayuran dan buah-buahan. hazim 4t

Anonymous said...

lawa cikgu handphone blackberry. shahrul 4b

Post a Comment