Saturday, May 22, 2010

Pelargonium radula

Salam.
.(Peringatan: entri kali ini sedikit berbaur scientifik sila baca dengan penuh ilmiah .....hahaha)

Walaupun my shelter  di awan-awangan huh....(sikit lagi nak cecah awan larr tu) tapi yang peliknya spesis
Culiseta longiareolata (nyamuk ler )   memang suka nak singgah jalan-jalan kat umah aku.... aku ingat.... lagi tinggi satu-satu tempat tu lagi larr nyamuk malas nak terbang....

Ternyata sekali sangkaan aku meleset salah .....disebabkan aroma darah aku yang terlalu menggoda spesis Culiseta longiareolata betina  ni(spesis nyamuk betina saja yang menghisap darah spesis jantan menghisap nectar dan manisan sahaja)....agak banyak jugak larrr nyamuk dalam bilik aku...

Sebenarnya bukan nak citer pasal nyamuk...tapi nak citer pasal pokok Pelargonium radula atau nama tempatan lebih dikenali dengan Jeramin aka pokok penghalau nyamuk.....pokok-pokok herba ni...
Sebelum ni aku memang penah beli pokok ni waktu pegi Cameron Highland..untuk buat hiasan ja bukan untuk halau nyamuk .tapi dalam dua hari ja terus pokok ni mati....mungkin sebab letak kat tempat panas rasanya....

Kali ni aku beli lagi sebab dah desperate nak halau nyamuk aku beli lagi tapi kali ni beli dekat Jusco jaa...tak payah pegi Cameron Highland da....harga RM 7..pokok subur lagi....aku letak kat bilik aku.....
Selama aku guna pokok ni sebagai penghalau nyamuk ni..dah hampir seminggu dah...nampaknya memang berkesan larrr...tak jumpa sekor nyamuk pun dalam bilik aku...biasanya kalau dulu asal masuk toilet pagi-pagi dah jumpa sekor dua nyamuk yang buncit dengan darah......memang berkesan larrrr...puas ati rasa....
Tak payah lagi membazir duit beli aerosol dah pastu....mesra alam + lasting lak dianyer keberkesanan nya....

Aku ada buat research sket... selain halau nyamuk banyak lagi kegunaan pokok ni..
boleh guna sebagai...Anti bakteria,anti fungal,boleh jadi tonik,Vulnerary(penyembuh luka),ubat cacing untuk budak,rawatan untuk jerawat dan macam,macam lagi larrr......nak maklumat lebih tengok sini Pelargonium_graveolens
Satu lagi kalau nak jaga pokok ni senang jerrr....siram dua hari sekali cukup....
Pokok ni memang aroma yang wangi dan menyegarkan huhu...walaupun pokok akunyer tak berbunga lagi...


3 comments:

Syeeda Sobbihi said...

Nice info, cikgu! :)

Anonymous said...

nice for cikgu

bT clans said...

Di jusco mana cikgu beli

Post a Comment